וולטר בנימין במאמרו "לביקורת האלימות " מנתח את מושג האלימות, ניתוח מושג האלימות ביחס לחוק ולצדק. ביקורת האלימות צריכה לחפש אחר הקריטריון שבעזרתו יוכלו לקבוע האם אלימות היא אמצעי שמטרתו צדק או שהיא מטרה לא מוצדקת. בנימין טוען שבבסיסו של כל חוק או חוזה אנושי מזדקרת אלימות, אם בגלוי או במסווה. הניתוח המושגי הוא בעיקר אודות מעמדה הפוליטי של האלימות, ולא אלימות קונקרטית. בבסיס המערכת החוקית עומד האיום כי חוק שהופר יש לתקנו, להחזיר את הצדק, באלימות. אקט האלימות מצד הריבון לא יחשב כאלימות כי אם להשבת הסדר, אותו סדר שהריבון עצמו קבע כצודק.
בניתוח של המושג "שלום" כהיפוכו של המושג "מלחמה" הוא מתאר כיצד הצד שמנצח (במלחמה) צריך לערוך טקס להכרזת השלום, הטקס תפקידו להכריז על המצב החדש ועימו לתבוע חוק חדש. חוק זה מנציח את עליונותו של תובע החוקעל מקבלי החוק. דמותו של הצבא היא כזאת שבאמצעות האלימות שהיא מייצרת תובעת חוקים..
את האבחנה אודות אלימות "תובעת חוק" ו"משמרת חוק"הוא מדגים בעזרת מוסד המשטרה. יש במוסד המשטרה משהו משתי האלימויות, מצד אחד מתוקף תפקידה עליה להיות בעלת יתרון כוחני על האזרחים, אך מצד שני היא כפופה לאותם חוקים ומטרתם לשמר אותם. במשטר מלוכני יש חפיפה בין המלך לסוכני המשטרה שלו, בין חוקי המלך לבין מסדר חייליו ושומריו. לעומת זאת המצב בדמוקרטיה הוא שהמשטרה לפעמים מטפלת בארועים שאינם בגדר החוק, או שאין זה מתפקידם לטפל בהם, אך מתוקף תפקידם הם מחוייבים לפתור ברמה הבסיסית ביותר עד שיובא המקרה בפני החוק.
על ההבדל בין אלימות מיתית לאלימות אלוהית הוא דן בהקשר של ניובה. במקרה של ניובה האלים (החוק) דרשו לבטא את עונשה באלימות, בקורבן. הסבל של ניובה דרוש כדי שהחוק ימלא את תפקידו המיתוסי, לעומתו האלימות האלוהית אינה דורשת קורבן, הפרת החוק היא כבר התעללות כלפי עצמך. אם תפר את חוקי האל תשחיט את נשמתך, במקרה זה האל יקבל אותך חזרה גם לאחר שתחטא ויחזיר אותך לדרך הנכונה. האלימות האלוהית מפעילה את המאמין כזה שיעניש את עצמו אם יפר את חוקי האל. כדוגמא נגדית לניובה אפשר להביא את איוב (שגם לו מספר סימטרי של ילדים וילדות) שאינו מוכן לקלל (לברך) את האל כי זהו חטא גדול יותר מאשר האסונות וחוסר הצדק שנעשה כלפיו ,משפחתו ורכושו. אלו הם מאפייניו של הצדיק, זה שיודע שלמרות שנעשה לו עוול (ברמה הממשית) הפרה של החוק האלוהי גרועה ממנו בהרבה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה